netAgent Academy - články :: Výběr doménového jména
Výběr doménového jména
Datum vložení: 25.03.2009

Proč nebýt lajdák?

Výběr jména považují někteří webmasteři již jen za konečný krok v jejich projektu. Vyberou jednu z volných domén, registrují a šup - web běží!

Je zapotřebí si však uvědomit, že doménové jméno provází projekt několik let až desetiletí, a proto je nezbytné jeho výběr neuspěchat. Adresa stránek vás bezpečně identifikuje, protože ji uvádíte nejen na internetu, ale i promo materiálech a třeba na vaší vizitce.

Třebaže se na vaše stránky uživatel ve většině případů dostane skrze výsledky vyhledávání, tak je důležité, aby byla adresa tak jako tak doopravdy snadno zapamatovatelná. Stále existují uživatelé, kteří vaše stránky navštíví na základě zapamatování si adresy, kterou kdesi shlédli (banner, noviny...).

Optimální jméno by vám mělo přinést návštěvníky i bez propagace. Na stránkách Seznam.cz očekáváte nějaký seznam, na stránkách ZooPraha.cz očekáváte stránky zoo v Praze. V neposlední řadě tvoří doménové jméno velkou část z hodnocení relevantnosti vašeho webu ve vyhledávači.

Kuk do slovníku

Ještě před vytvářením nějakých divokých novotvarů byste měli popřemýšlet a zapracovat na nalezení správného slovníkového (generického) doménového jména.

Co chápat pod pojmem slovníkové jméno? To je takové jméno, které pochází z běžně užívaného jazyka a už na první pohled je každému jasné, co se pod doménou skrývá. Takové jméno ukrývá obrovský potenciál.

Bohužel v dnešní době je většina dobrých domén rozebrána a jejich majitelé buď na nich provozují svůj web, nebo nabízejí doménu k prodeji avšak za nemalou částku.

Vhodné slovníkové jméno vzbuzuje v uživatelích důvěru a šetří čas při vysvětlování vašich aktivit. Trefně zvolené jméno představuje obrovskou konkurenční výhodu, protože komplikuje vstup na internet ostatním, jenž chtějí dělat stránky na stejné téma. Zaberete-li tedy nějaké obecné jméno, znepříjemníte tím vybírání někomu jinému.

A co je na slovníkovém jménu doopravdy sympatického? Je to jev type-in či přímá navigace! Určitě jste už někdy do adresového řádku jen tak vyťukali slovo a připojili za něj koncovku. Děláme to my, děláte to vy a dělají to i ostatní. Uživatelé se tak dostanou na váš web bez toho, aby musel být propagován - a to je přece skvělé.

Partička novotvarů aneb Google, Meebo a další

Vytvoření zcela nového tvaru je vždy tak trošku sázka do loterie. Sice není problém s obsazeností domény, ale to dostatečně vyvažují problémy jiné. Musíte být kreativní, mít cit pro jazyk a počítat s tím, že novotvar musí být snadno vyslovitelný a zapamatovatelný.

Důležitá je taktéž konotace - významový či stylistický odstín doplňující základní význam slova. Volba novotvaru není nic špatného, ale vyžaduje zkušenost a méně zkušený webmaster by se do ní neměl pouštět po hlavě.

Koncovka

Nebudeme detailně rozebírat důležitost koncovky, protože by měla být každému zřejmá. Špatně zvolenou koncovkou budete pravidelně přicházet o návštěvníky, což vás začne časem nepředstavitelně štvát. Ať to zní sebevíc absurdně, je to krutá pravda.

Děláte stránky pro ČR? Tak koncovka musí být „.cz". Děláte stránky pro Slovensko? Vyberte koncovku „.sk". Uživatelé jsou zvyklí na určité koncovky a mají je tak vryté do hlavy, že je nepřestanou automaticky psát. K některým konkrétním projektům se pochopitelně hodí i jiné koncovky, nicméně mělo by být ve vašem vlastním zájmu vždy zvolit nejsilnější koncovku ze všech možných.

V některých případech se může koncovka stát součástí doménového jména - za všechny jmenujme server Uloz.to, který však můžete navštívit i přes adresu Ulozto.cz. Volba správné koncovky není nic jednoduchého. Pokud si však myslíte, že je koncovka perspektivní, zaregistrujte si ji.

Pokud začínáte s podnikáním, měli byste mít v zásobě klidně i „.eu" doménu pro případ, že se vám bude dařit a chystéte své aktivity rozšířit po celé Evropě.

Databázi všech domén nejvyššího řádu najdete zde.

Jak se to píše?

Ještě před zaregistrováním domény byste měli samotné jméno řádně otestovat hned z několika úhlů pohledu.

Tím prvním je situace, kdy jméno nahlas vyslovíte. Zní vše srozumitelně a jasně? Nemusíte nikomu vysvětlovat, že se v adrese píše „b" a ne „p"? Složitá slova se musí hláskovat a to není v případě doménového jména zrovna kladná vlastnost.

Zapomeňte tedy na složitá doménová jména a raději ani nespoléhejte na znalost češtiny ze strany uživatele - standard napíše jako standart, rozzlobení jako rozlobení. Snažte se vyvarovat všem komplikovaným slovům. Víc než jedna pomlčka v doménovém jménu také nedělá dobrotu.

Další problém může nastat už při samotném psaní adresy, kdy jsou některá spojení náchylnější k překlepům. Většinou se jedná o spojení typu www.spatnaadresa.cz, kdy se v názvu hned za sebou opakují stejná písmena. Vůbec opakování písmen v adrese je kritické a vyskytuje se především v adresách obsahující cizí slovo.

Dejte si pozor na přesmyčky, protože vás mohou nepěkně poškodit, třebaže na první pohled působí směšně. Zkuste si do češtiny přeložit adresu stránek společnosti Italian Power Generator (powergenitalia.com) či adresu jezera Tahoe (gotahoe.com). Snadno zjistíte, že tato spojení nejsou zrovna vhodná a vy se podobným snažte vyvarovat.

Překlepy zachrání nešiky

O překlepech budeme psát z pohledu majitele webu, jehož adresu lidé často píšou špatně.

Registrovat si překlepy již fungujících stránek je neetické a každý by si měl takové přiživování a parazitování odpustit.

Příklad nám o překlepech prozradí asi nejvíc. Představte si, že vlastníte doménu obsahující slovo business. Už ze své povahy se jedná o dost problematické slovo, a proto byste si měli zaregistrovat doménu obsahující i varianty slova v podobě busines, bussines či dokonce bussiness. Špatné varianty pak snadno přesměrujete na správnou adresu. Právě vychytáním všech překlepů dokážete lapit všechny „nešiky", kteří by se na váš web jinak nedostali.

U některých projektů může být číslo opravdu velké - vždyť třeba jen Google píše mnoho lidí jako Gogle či Gooogle (a dokonce i Goooogle).

Tím to ale nekončí

Domény nejsou opět téma na jednu lekci, a proto se jim budeme věnovat v některé z dalších lekcí. Popíšeme si získání/prodej doménového jména, postup při expiraci a další zajímavé tipy.

Zdraví váš netAgent tým

Komentáře k tomuto článku:


K tomuto článku zatím není žádný komentář. Vložte komentář a buďte první.



Ostatní články ze sekce:

Nebojte se PR článků

E-marketing (03.05.2010) - 4 komentářů

Vybudovali jste nový projekt a chcete o něm dát vědět světu? Váš první krok by měl směřovat k napsání zajímavých PR článků, které můžete zveřejnit na internetu. Existuje tisíce projektů, které jsou velmi dobré a mají potenciál, ale nikdo o nich neví. Rozkřičte do světa, že máte nový a zajímavý projekt či službu. Poradíme vám jak to udělat - často i zdarma!   více zde...


Průvodce tweetováním pro firmy

E-marketing (30.10.2009) - 0 komentářů

Twitter se stává čím dál tím oblíbenějším i u nás, a proto se na něj pomalu dostávají i firemní profily. Tweetování jim ale obecně příliš nejde. Kde je problém? Náš průvodce firemním tweetováním Vám ukáže a osvětlí veškerou problematiku spojenou s působením na Twitteru a předvede, jak co nejlépe využít potenciál Twitteru ve spojení s Vaší společností, webem či produktem. více zde...


Virální marketing

E-marketing LEKCE 4 (14.07.2009) - 0 komentářů

Objevte kouzlo efektivního nástroje, který vám pomůže budovat povědomí o značce a masově propagovat vaše služby či produkty. Oproti klasickým reklamním nástrojům má virální podoba kampaně mnoho výhod. Naučte se tento nástroj používat v naší další lekci.   více zde...


SEM aneb marketing založený na vyhledávači

E-marketing LEKCE 3 (07.04.2009) - 1 komentář

Search Engine Marketing neboli marketing ve vyhledávačích je založen na mnoha metodách, ve kterých bývá často zmatek. Cílem je však opět dosáhnout nejkvalitnějšího umístění odkazů ve výsledcích vyhledávače. Jak správně propagovat svůj projekt a využít SEM optimálně?   více zde...


Všemocný e-mail marketing

E-marketing LEKCE 1 (15.03.2009) - 0 komentářů

Služby e-mailu využívá skoro každý uživatel internetu den co den, a proto je to vhodný nástroj k navázání komunikace se zákazníkem/uživatelem. E-mail marketing není jen nějaký otravný spam, ale odesílání zajímavých zpravodajů, newsletterů, tiskovek, zajímavých nabídek a především budování vzájemných vazeb. Ovládněte proto i vy sílu elektronické komunikace. více zde...


1
  Přihlášení do statistik
  Login: 
  Heslo: