netAgent Academy - články :: Virální marketing
Virální marketing
Datum vložení: 14.07.2009

Dělá čest svému jménu

Virální marketing sice není žhavou novinkou ve světě marketingu, nicméně mnoho lidí přesně neví, co si pod tímto pojmem mají představit. Velké i malé společnosti začínají tento nástroj ve velkém množství využívat. Většina uživatelů internetu se s nějakou kampaní už bezesporu setkala, třebaže o tom neví.

Základním principem tzv. virálu je neřízené šíření informací mezi lidmi. V praxi to znamená přeposílání odkazu na video, doporučování produktů či služeb na sociálních sítích a jakékoli další přeposílání a odkazování na kampaň mezi uživateli. Tím zadavatel kampaně dosáhne rychlého až exponenciálního růstu povědomí o značce.

Motivem k přeposílání je většinou samotný obsah, který by měl být zajímavý, vtipný a v neposlední řadě dostatečně reálný. Uživatel by neměl ihned poznat, že se ve skutečnosti jedná o reklamu. V případě úspěchu se obsah šíří jako virus - odtud název metody.

Využívání lidské zvědavosti a důvěřivosti je v mnoha případech trefa do černého. Stačí se podívat na úspěch dnes již legendárního iPhonu. Třebaže ještě vůbec nebyl na trhu, tak už se sítí šířilo desítky tajných (či falešných) snímků přístroje, šuškanda o funkční výbavě a další informace. Těžko říct, kolik takových informací a snímků pocházelo klidně ze sídla samotného Applu.

Takže co je to virální marketing? Je to marketingová metoda využívající lidského řetězce, což snižuje náklady. Nevýhodou je její nekontrolovatelné šíření a těžce měřitelná úspěšnost. Cílem je zvýšení prodejů, branding a rozšíření obchodního potenciálu.

Jak by měla kampaň vypadat?

Obsah je to, na čem celá virální kampaň stojí či padá. Na začátku musíte mít dostatečně originální nápad, který dokáže zaujmout respektive pobavit široké masy. Lidé musí chtít informaci vnořenou do kampaně dál předávat, přeposílat kamarádům, bavit se o ní, diskutovat a nezapomenout. Přijít s dobrým nápadem je často kámen úrazu. V dnešní době, kdy je na internetu téměř vše, už nikoho například odhalené prso či lék na nesmrtelnost nepřekvapí. Kampaň musí být neotřelá a svěží.

Prvním krokem je určení cílové skupiny. Maminky v domácnosti asi těžko oslovíte videoklipem, ve kterém se banda adolescentů snaží vrátit 1000 prázdných lahváčů do sámošky. Naopak taková banda batolat na kolečkových bruslích už dokáže kojící maminky oslovit.

Ve dvou avizovaných případech se sice nejedná čistě o virální reklamy, protože je z nich dost jasné, co propagují. Na druhou stranu jsou ale dostatečně zajímavé a je u nich velký přeposílací potenciál. Přesné zacílení vám především ze začátku ušetří hodně času. Stačí naočkovat uživatele náchylné k virálnímu chování a máte skoro vyhráno.

Za jeden z velmi dobrých vzorů virálu považujeme videa na Youtube s tématem „Tvůj soused". Vitpná videa jsou natočena tak, aby působila pseudoamatérsky a tím pádem důvěryhodně. Odkaz na konkrétní produkt je umístěn až na speciální stránce, na kterou vůbec nemusíte přejít, ale většina lidí se tam tak jako tak podívá.

Nokia již dříve ve spolupráci s Noisebrothers také zkusila propagaci prostřednictvím virálu, v němž byly představený tajné funkce mobilu.

Jak vidíte, virálních reklam je kolem nás víc než dost. Ty dobré však spojuje originální nápad, skvělé provedení, unikátní styl - zkrátka virální náboj!

SMO

Ve spojení s virálním marketingem se určitě vyplatí zmínit další zkratku. SMO neboli Social Media Optimization představuje optimalizaci stránek pro různé sociální sítě, nikoli vyhledávače. Hlavní v SMO je umožnit uživateli snadno odkaz na obsah přeposlat dál. To lze díky badgům na různé sociální sítě, o kterých jsme psali v lekci Linkovací služby. Mezi další patří vytvoření RSS kanálů, možnost sdílení obsahu, tagování položek, vlastní iniciativa k šíření obsahu a napojení na všechny možné komunikační cesty.

Rozšiřujeme virus

Kouzelným faktem na virálním marketingu je opravdu jeho snadné šíření. V dnešní době boomu sociálních sítí není těžké vybudovat zdroj nákazy. Využívejte servery jako Youtube, Facebook, Twitter, Stream, Linkuj, Flickr, Myspace a další. Kam můžete video či fotografii umístit, tam ho nahrajte.

Nechte i samotné uživatele přeposílat odkazy přímo z vašich stránek prostřednictvím odkazu „zaslat kamarádovi" a již zmíněných bookmarkovacích služeb. Zvažte možnost šíření i za pomoci exportu informací do různých komunikačních kanálů. Před začátkem šíření však výrazně doporučujeme pročíst si Zákon o regulaci reklamy. Měla by vás především zajímat pasáž o nevyžádané reklamě a obtěžování adresáta.

Zapojte uživatele

Do některých virálních kampaní je vhodné také zapojit samotné uživatele. Dejte jim šanci obsah dál vytvářet. Dobrou hnací silou každé kampaně je možnost nějaké výhry. Opravdu úspěšné kampaně postavené na Facebook aplikaci jsou schopné dokonce i na českém internetu získávat jednoho či více uživatelů za sekundu. Počet přímo oslovených uživatelů se tak pohybuje ve výsledku v desetitisících. Nezapomeňte na to, že přeposílání by mělo být vždy vyloženě spontánní. Objekt zájmu by měl být pro všechny uživatele zdarma.

Kdy raději nezačínat?

Pokud se snažíte virální kampaň zkusit za každou cenu, raději to nezkoušejte. Kampaň musí být doopravdy postavena na dobrém nápadu a kreativním zpracování. Snažte se uživatelům nabídnout něco víc, ne jen jedno amatérské video. Pokud nemá vaše myšlenka potenciál zaujmout, může vám virál spíš uškodit. Šíření nudné reklamy je obtěžující a neefektivní.


Příklady pěkných virálů

Na konec naší lekce je asi vhodné uvést příklady několika pěkných a úspěšných virálů.

Will It Blend?

Také vás vždy zajímalo, zda-li je možné hodit do mixéru třeba rubikovu kostku či iPhone? Díky virálním videím společnosti Blendtec na serveru Youtube se můžete přesvědčit o tom, že lze rozmixovat prakticky vše.

 

Why So Serious?

Virální marketing v plném rozsahu, přesně to byl veškerý humbuk kolem filmu Batman: The Dark Night.

 

The Million Dollar Homepage

Nápad chudého studenta Alexa z něj během krátké doby udělal milionáře. Koukněte se zde na to, jak za jeden dolar šlo prodat jeden pixel.

 

Ona hledá jeho

Milá dívka hledající kamarády na Streamu prostřednictvím videa znatelně oživila počet uploadovaných uživatelských videí na server. I takhle nenápadně může vypadat virál.

 

Dietní cola a mentos

Virální kampaň snad s největším vlivem na samotné uživatele. Stačí se podívat na to, kolik videí bylo na téma smíchání surovin již natočeno. Videa s výbuchem dietní coly kvůli vložení mentosek se po internetu šířily a ještě šíří opravdu rychle.

 

Zdraví váš netAgent tým

 

 

Komentáře k tomuto článku:


K tomuto článku zatím není žádný komentář. Vložte komentář a buďte první.



Ostatní články ze sekce:

Nebojte se PR článků

E-marketing (03.05.2010) - 4 komentářů

Vybudovali jste nový projekt a chcete o něm dát vědět světu? Váš první krok by měl směřovat k napsání zajímavých PR článků, které můžete zveřejnit na internetu. Existuje tisíce projektů, které jsou velmi dobré a mají potenciál, ale nikdo o nich neví. Rozkřičte do světa, že máte nový a zajímavý projekt či službu. Poradíme vám jak to udělat - často i zdarma!   více zde...


Průvodce tweetováním pro firmy

E-marketing (30.10.2009) - 0 komentářů

Twitter se stává čím dál tím oblíbenějším i u nás, a proto se na něj pomalu dostávají i firemní profily. Tweetování jim ale obecně příliš nejde. Kde je problém? Náš průvodce firemním tweetováním Vám ukáže a osvětlí veškerou problematiku spojenou s působením na Twitteru a předvede, jak co nejlépe využít potenciál Twitteru ve spojení s Vaší společností, webem či produktem. více zde...


SEM aneb marketing založený na vyhledávači

E-marketing LEKCE 3 (07.04.2009) - 1 komentář

Search Engine Marketing neboli marketing ve vyhledávačích je založen na mnoha metodách, ve kterých bývá často zmatek. Cílem je však opět dosáhnout nejkvalitnějšího umístění odkazů ve výsledcích vyhledávače. Jak správně propagovat svůj projekt a využít SEM optimálně?   více zde...


Výběr doménového jména

E-marketing LEKCE 2 (25.03.2009) - 0 komentářů

Doména je vaší vizitkou a identitou celého webu, který se pod ní schovává. Skvělá doména vám může zařídit velký úspěch, špatná doména vás ihned pohřbí na internetovém hřbitově odpadlíků. Jméno zásadní způsobem ovlivňuje život celého projektu. V této lekci se dozvíte, jak jméno vybírat a testovat. více zde...


Všemocný e-mail marketing

E-marketing LEKCE 1 (15.03.2009) - 0 komentářů

Služby e-mailu využívá skoro každý uživatel internetu den co den, a proto je to vhodný nástroj k navázání komunikace se zákazníkem/uživatelem. E-mail marketing není jen nějaký otravný spam, ale odesílání zajímavých zpravodajů, newsletterů, tiskovek, zajímavých nabídek a především budování vzájemných vazeb. Ovládněte proto i vy sílu elektronické komunikace. více zde...


1
  Přihlášení do statistik
  Login: 
  Heslo: